SWITCH 17. Usos professionals de la IA. Casos pràctics

Clúster Audiovisual de Catalunya - Juny 2024

Edició i cura de continguts Collateral Bits

Visualitzar el mail en el navegador

Subscriu-te al butlletí Switch


SWITCH nº 17

A poc a poc la IA va penetrant en la producció audiovisual professional. No és fàcil. Les eines encara no són prou estables, porten més feina de la que sembla i obliga a repensar processos. Tot i això, va avançant.

IA per fer què? Casos pràctics

Us presentem alguns exemples recents d’IA aplicada a la producció professional:

La sociedad de la nieveDavid Walta, director de Machine Learning i VFX a La sociedad de la nieve explica en aquesta entrevista com es va utilitzar la IA per generar imatges que simulessin els paisatges de la zona de Los Andes on va caure l’avió. La pel·lícula es va rodar a Sierra Nevada, a l’aire lliure i sense fons de croma, però gràcies a la IA es va aconseguir reproduir amb molta versemblança el terreny, les condicions i la llum de les muntanyes reals. L’entrevista continua avaluant l’impacte que pot tenir la IA en el cinema i parla d’algunes eines que han emprat.

Putin. El biopic Putin, del director polonès Besaleel (Patryck Vega), inclou escenes generades amb intel·ligència artificial que recreen imatges del mateix Putin en situacions insòlites i extremes o de la invasió d'Ucraïna, dels bombardejos a Txetxènia o de l'assalt al teatre Dubrovka de Moscou el 2002. La pel·lícula es va presentar al Festival de Canes. S’estrena el 26 de setembre.

El món de Pepe Rubianes. A la sèrie documental sobre Pepe Rubianes que ha estrenat 3Cat es pot sentir la veu del còmic llegint els seus diaris. És una veu clonada amb IA. La família va autoritzar la clonació.

RTVE. Pere Vila, director d’estratègia tecnològica de RTVE explica en aquesta entrevista amb Xavier Mitjana els principals projectes que tenen en marxa: generació de textos amb els resultats electorals a totes les poblacions, grans i petites; anàlisi del contingut emès per la cadena i la seva correspondència amb els ODS; Hiperia, un avatar per a continguts radiofònics; o el resum automatitzat de notícies que envien als seus corresponsals, entre d’altres.

Civil WarLa pel·lícula nord-americana Civil  War es promociona amb vídeos que inclouen imatges generades per IA. La polèmica ha sorgit perquè mostren cinc espectaculars escenes apocalíptiques de grans ciutats destruïdes que no surten a la pel·lícula.

The last screenwriter. Llargmetratge del director suís Peter Luisi escrit íntegrament amb ChatGPT. Va començar com un experiment, però s’ha convertit en una pel·lícula comercial. Encara no hi ha data d’estrena.

UFO Sweden. Pel·lícula sueca de ciència-ficció produïda el 2022 que encara la distribució internacional amb una versió doblada a l’anglès amb la tecnologia IA Truesync de la companyia anglesa Flawless.

Furiosa. L’última pel·lícula de la saga Mad Max ha utilitzat IA generativa en algunes escenes per fusionar les cares de les actrius Alyla Browne, que interpreta la protagonista de nena, i Anya Taylor-Joy, l’actriu adulta. L’objectiu ha estat fer més versemblant el canvi d’edat. Darrere hi ha l’empresa Metaphisic AI.

L’Observatori Switch, a Linkedin

L’observatori Switch estrena pàgina a Linkedin. Hi podreu seguir l’actualitat de la intel·ligència artificial i les tecnologies immersives aplicades al món audiovisual. Seguiu-nos.

Es poden detectar les imatges generades o manipulades?

La qualitat creixent dels textos, àudios, imatges o vídeos generats amb IA dificulta la seva detecció. Això facilita la proliferació de deepfakes.

Sorgeixen eines diverses per detectar-los:

Autoverifai verifica textos, imatges o vídeos generats o manipulats amb IA.

Verificaudio, eina del grup Prisa per garantir l’autenticitat d’un àudio.

Reality  Defender s’especialitza en detecció de vídeo i també àudios.


Són eficients?

Francesc Tarrés, doctor en Telecomunicacions per la UPC i un dels màxims especialistes en tractament d’imatge, creu que “hi ha centenars de detectors, cadascun  especialitzat en un mètode concret o en diversos mètodes, però cap et dona un  100% de garanties que et digui 'això és fals' i 'això és veritable. Si realment Sora funciona tan bé serà molt difícil de discriminar quan un vídeo és fals o  no”. Paréntesis Media.

Noves aliances davant la IA

S’ha constituït la United Voice Artist, grup mundial d'associacions, sindicats i gremis d’actors de doblatge. L’objectiu és vetllar per la professió davant els riscos de la intel·ligència artificial. Han publicat un manifest on insten els governs a prevenir l’ús indiscriminat i no regulat de la IA i a protegir el patrimoni de la veu humana.

La Archival Producers Alliance neix per preservar la integritat dels documents fílmics reals davant la proliferació d’imatges generades artificialment. “Com a  cineastes de no-ficció, el nostre objectiu és descobrir la veritat, no  generar-la", diu el manifest de constitució.

Els creadors i desenvolupadors de videojocs es comencen a organitzar per crear agrupacions que els defensin de l’ús creixent de la IA en el sector. Els acomiadaments que afecten el sector a tot el món no venen per la IA, però els treballadors creuen que la tecnologia empitjorarà les condicions.

+ EINES

Showrunner. Aquesta eina es va fer servir per generar amb IA un episodi sencer de South Park. Ara s’obre al públic. De moment hi ha llista d’espera.

Synthesia ha presentat una nova generació d’avatars expressius. També Meta ha presentat el nou model VASA-1 per a generació d’avatars expressius hiperrealistes a partir d’una fotografia.

Journo, eina per a periodistes que transforma àudios en notícies escrites.

Janitor, per crear i interactuar amb personatges d’anime.

Mootion Storyteller, per a la creació de storyboards. Oberta la llista d’espera.

Viggle.ai, per a la generació i control de moviment de personatges 3D.

Què  s’està coent als laboratoris

Veo de Google Deepmind. Si fa uns mesos Sora, d’OpenAI, va situar la generació de vídeo a un altre nivell, ara Google replica amb Veo. Pot generar vídeos de fins a 60 segons d’una qualitat equivalent però amb algunes possibilitats més de control i edició. Tant Sora com Veo segueixen als laboratoris. Vidu es l'alternativa xinesa.

Videoresums automatitzats. Eurecat, el Cidai, el CVC, la UPC i 3Cat han desenvolupat un prototip d’eina que permet resumir continguts de vídeo i generar imatges complementàries relacionades.

Layga permet la transferència de vestuari entre avatars animats.


ACADÈMIA SWITCH

Així es  fa un vídeo musical amb Sora

Paul Trillo, de qui hem parlat en altres ocasions, és un dels directors de cinema més actius amb la IA. Ha utilitzat Sora per produir un vídeo musical de 4 minuts (The Hardest Part, del grup Washed Out). Aquí explica com l’ha fet. I en aquesta entrevista en dona més detalls.


Quin juny que ens espera!

11-13/  +RAIN Film Fest

Deu produccions fetes amb IA competeixen a la segona edició del +RAIN Film Fest. Tres dies de projeccions, debats i experiències audiovisuals vinculades a la intel·ligència artificial. Programa.

13-15/  Sónar +D

Nova edició del Sónar+D amb actuacions, xerrades, workshops, exposicions i instal·lacions que mostren experiències innovadores que vinculen tecnologia i cultura. Programa.


27/ IA i llenguatges immersius. Tendències 2024 per a la creació digital (online)

La Direcció General d’Innovació i Cultura Digital, en col·laboració amb el Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) organitza una sessió online en què s’analitzaran les tendències de fons amb casos i exemples que mostren cap a on va el futur de les narratives interactives i de la intel·ligència artificial aplicada a la creació digital. Des de la realitat estesa i la computació espacial als nous reptes de la generació automatitzada de text, veu, música, imatges i vídeo. Amb Eva Domínguez i Joan Rosés. Inscripcions.

AUDIOVISUAL IMMERSIU

Colored, premi a la millor obra  immersiva del festival de Canes

Colored és una experiència immersiva que recorda Claudette Colvin, l’oblidada adolescent de Montgomery (Alabama) que el 2 de març de 1955 es va negar a cedir el seient de l’autobús a un passatger blanc. Nou mesos més tard, Rosa Parks repetiria l’acció i passaria a la història. La instal·lació ha rebut el premi a la millor obra immersiva del Festival de Canes.


White  Rabbit, el museu que promet diversió

L’antic Boulevard Rosa del Passeig de Gràcia de Barcelona s’ha convertit en el museu immersiu White Rabbit. Incorpora obres de La Fura dels Baus, Onionlab, TV Boy, Mina Hamada, Playmodes, entre d’altres. Diuen que “a Barcelona tens més de 40 museus per entendre d’on ve la nostra cultura. Però només un dedicat a  experimentar-la”.


Presentació  de la Fórmula 1 a Barcelona 

El Gran Premi de F1 a Barcelona que se celebra a finals de juny es va presentar al Centre d'Art Ametller en un esdeveniment immersiu que va submergir els assistents en la història de l’automobilisme de Barcelona. Una producció de Lavinia Next, Evil Love, Burzon*Comenge, Block Audiovisuals i Eyesberg Studio.


Coneixes  Frameless, la sala immersiva més gran del Regne Unit?

L’octubre de 2022 va obrir Frameless, la sala d’art immersiu més gran del Regne Unit. És al centre de Londres, a Marble Arch. 3.000 metres quadrats repartits en quatre galeries que mostren 42 obres immersives i multisensorials. Algunes et conviden a ficar-te dins el quadre (gairebé literal).

Observatori Switch

Un projecte tecnològic del Clúster Audiovisual de Catalunya

www.clusteraudiovisual.cat/observatori-switch

Amb el suport:


Si has rebut aquest correu d'un amic/ga i t'interessa seguir rebent-lo subscriu-te


Ens podreu trobar a:

www.clusteraudiovisual.cat


Avís Legal

Si heu rebut aquest e-mail és que la vostra direcció de correu electrònic està inclosa a la base de dades del Clúster Audiovisual de Catalunya, on serà tractada confidencialment, d’acord amb la política de privacitat i seguretat del Clúster Audiovisual de Catalunya i la Llei Orgànica de protecció de dades de caràcter personal. Per a exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició, poseu-vos en contacte amb nosaltres per e-mail a l’adreça info@clusteraudiovisual.cat o per telèfon al número 93 250 43 56.

Si voleu deixar de rebre les nostres newsletter, convocatòries, etc., responeu a aquest e-mail amb l’assumpte "baixa".